söndag 13 mars 2011

Mitt i mellan

Det är mycket som är basserat på tre här i världen.
Knatte, Fnatte och Tjatte, guldlock och de tre björnarna, de tre vise männen, mamma, pappa, barn m.m. m.m.
Man brukar ju säga att lagom är bäst. Och lagom för många är någonstans mitt i mellan.
Att vara rik är inte så vanligt, att vara fattig är inget man strävar efter. Då kan nog medelsvensson passa in. Inte för bra, men inte katastrof. I sport då, vill man vara lagom bra då? knappast! Då vill man vara bäst, att stå tvåa på prispallen duger inte.
Är man chef får man bestämma, men inte allt, för det gör chefen över. Då är man mitt i mellan. Får ta svåra beslut, men kan lämna över om det bli tungt, kanske kan vara lagom.
Du är mitt i mellan dina föräldrar, men då är du bäst, och kommer alltid vara det. Strävan efter att göra ditt kött och blod stolta och lyckliga. Och de jobbar på att göra dig lycklig och få ett bra liv.
Ett liv som älskarinna/ älskare, då kan man säkert känna sig som nummer ett, fast man egentligen är nummer tre och hamnar i kläm mitt i mellan olycklig familj och lycklig kärlek.
Oftast är det bara ettan, tvåan och trean som syns i resultat, de andra är borta, fast de kämpat minst lika hårt, men de va inte lika bra.
Hjälper man någon och behöver ta en tjänst av en annan, så är det du som får problem om tjänsten inte duger, fast du egentligen inte har nåt med saken att göra, du använde bara din vänlighet.
Snövit har sju dvärgar. Hur hade sagan blivit utan alla individer, lite kortare kanske och inte lika rolig. Känns lite ibland som om livet är en tävling, men målen sätter alla på olika nivåer och ribban på olika höjd.
Mycket som händer i världen och vilken plats man hamnar på, tror jag har en anledning. samtidigt som jag vet att i vissa fall kan man inte påverka sina resultat.
Men att lagom ska vara bäst i allt, och att mitt i mellan alltid är behaglig, tycker jag är idioti.
Att vara klämcheck är nog mycket trevligare är att sitta i kläm.


Tavlan är inte alltid snyggast mitt i rummet.
Gräset inte alltid grönare på andra sidan 

                                                            Men ibland kan det nog va så......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar