måndag 4 april 2011

Bloggar och mig själv

Links From Underground av Justin Hall från 1994, anses vara den första personligt skrivna bloggen.

Det blir allt mer och mer vanligt. I mars 2007 skapades omkring 120 000 bloggar dagligen i världen. Två år senare i April 2009 beräknas ca 190 000 bloggar startas varje dag.

Så vad finns det för typ av bloggar, eller öppna dagböcker som det även kallas för?
Fotobloggar, videobloggar, politiskabloggar, dagboksbloggar, företagsbloggar, marknadsföringsbloggar, affärsbloggar etcetera.

Mycket vanligt är sjävbiografiska webbdagböcker. Man lägger ut sin liv som en öppen bok, så hela världen kan läsa om just dig.

Jag minns dagboken med hänglås. Då det var en synd om någon annan läste i den.


Känner mig ganska efter i just bloggvärlden. Fick höra för några år sedan om en blond tjej som skrev dagbok och hade egen webbadress så andra kunde följa hennes dagar.
Jag blev nyfiken och började kika runt lite på nätet, fanns hur mycket som helst.
Till och med mina släktingar kunde jag hitta, och visste precis vad de hade gjort senaste året. Vilka kläder de köpt, vilken sorts kaffe de beställt på fiket förra veckan, deras barn som åldras, förlovningar m.m. m.m.
När blev privatlivet så offentligt?

Om jag skulle slå ihop några rader om mig nu:
Igår var jag seg efter en 40-års skiva. Låg på soffan hela dagen, åt nudlar med biffsmak(bild på förpackningen), hade en svart kofta på mig, köpt på kappahl -09 (bild), tittade på Cast Away, mycket bra film (bild) o.s.v. jo, får inte glömma bilden mopedsadeln jag googlade fram till pappa också (bild).

Inte ens i en dagbok med lås, vill jag skriva ner detta. Skulle jag då som äldre människa rota igenom kartongerna på vinden och se tillbaka på söndagen den 3/4 -11?
Njae inte värst, inte heller berätta det för hela världen. Upps gjorde precis det :-)
Men det är jag. Tycker många av er där ute gör fantastiska jobb som lägger ut bilder och berättar om er själva, nära och kära. Ta vara på era kunskaper.

Vad gör jag då?
Känner att intresset att dela med mig av mig vardag är både litet och stort.
Jag tycker en vardag kan vara så mycket mer än bara inredning och mode.
Då startade jag denna sida, den så kallade bloggnytt.
Det jag vill förmedla är budskap, olika tankar och funderingar på livet. Jag vet att många som läser och inte läser mina rader kan känna igen sig i det jag skriver.
Även om det jag ibland skriver om är självbiografi, så är det ändå öppet för alla. Samtidigt som jag driver med verkligheten en smula.
Jag fösöker förklara min ord på ett lätt spåk. Jag är varken VD eller Stadsminister och behöver använda ord ingen begriper. Och vem stavar inte fel ibland?

Det jag vill förmedla denna gång:
Är att jag med min rader vill berätta mer än vad jag åt till frukost.
Lax till lunch :-)


Kram på er














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar